Módszertan

Az Egészséges utcák értékelési rendszerének budapesti módszertanát Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. dolgozta ki 2022-ben. Alapját a Healthy Street Design Check elnevezésű londoni módszertani segédlet adta. Ebben a folyamatban a Járókelő Közhasznú Egyesület is közreműködött, véleményezte a módszertant, és javaslatokat fogalmazott meg a szempontrendszer helyi viszonyokra történő átültetése kapcsán.

A módszertani segédlet alkalmazásával lehetőségünk van felmérni, hogy egy utca mennyire felel meg az Egészséges utcák 10 indikátorból álló szempontrendszerének egy 100 pontos skálán, és ezt az eredényt összehasonlíthatjuk azzal a kívánt kialakítással, ahogyan az utcát a jövőben elképzeljük. Az értékelési eszköz 18 szempontból áll, amelyek mindegyikét pontozni kell a kiválasztott utca minősítéséhez. Az eredmények irányt mutathatnak az adott közterület átalakításához, fejlesztéséhez, megmutathatják a döntéshozóknak, hogy mely – gyengébb pontszámú, vagy prioritást élvező – tényezőkkel kell és érdemes kiemelten foglalkozniuk a tervezési folyamat során.

Amennyiben kíváncsi vagy, hogy egy utca vagy köztér mennyire számít egészségesnek az az említett szempontrendszer alapján, hogy a kialakításuk fókuszában milyen mértékben áll a használók, az emberek igénye, nincs más dolgod, mint letölteni az értékelési rendszert és kitölteni a jelenlegi és a jövőbeli tervezett állapot szerint. Ha a kitöltés közben bármilyen kérdésed lenne, vagy szeretnéd oldalunkon publikálni az értékelés eredményét, lépj velünk kapcsolatba!

Az eszköz könnyen és egyértelműen alkalmazható a szakemberek számára, legyenek azok közlekedésmérnökök, tájépítészek vagy építészek. Az Egészséges utcák módszertanát és az értékelési rendszert Lucy Saunders az alábbi videóban bővebben is bemutatja. 

Az értékelési rendszer használatáról, gyakorlati alkalmazásáról itt olvashatsz részletesebben

Ha egy utca több, különböző kialakítású, minőségű szakaszból áll, akkor az értékelésénél mindig a gyengébben teljesítő szakaszt kell figyelembe vennünk. Mivel a Fecske utca és a Nagy Fuvaros utca közötti szakasz jelentősebb átalakításon ment keresztül, hogy élhetőbb legyen – gépjármű egyáltalán nem hajthat be a területre, sok lehetőség lett leülni, megpihenni, a zöldterület mennyisége és minősége is jelentősen növekedett – ezért mi az előzőeknek megfelelően a Víg utca és a Tolnai Lajos utca közötti szakasz értékelését készítettük el: 2022 nyarán, az átalakítás előtt, majd 2022 őszén, a munkálatok befejezése után, és az eredményeket össze is hasonlítottuk.

A legszembetűnőbb változás a fák mennyiségének tekintetében történt. Az  értékelt szakaszon az átalakítás előtt egyáltalán nem voltak fák, a beavatkozás után viszont a 0-ról a maximumra, azaz 100 pontra nőtt a Vannak árnyékos és védett helyek indikátor mutatója. Persze a faültetés nem azonnal fejti ki a hatását, így ez a szempont a most a gyakorlatban tapasztalható állapotnak megfelelően egyelőre még inkább azt jelenti, hogy Lesznek árnyékos és védett helyek.

Javulást mutat az Egyszerű átkelni az úttesten indikátor is, 28-ról 89-re emelkedett a pontszáma, mivel a kereszteződéseknél az úttestet a járda szintjéhez igazították. Ez a megoldás mindenki, még a legsérülékenyebb csoportok (pl. kerekesszékkel, babakocsival közlekedők stb.) számára is hozzáférhető és biztonságos átkelési lehetőséget biztosít. 

Az átalakítás során arra is figyeltek, hogy az utcára érkező csapadékvizet minél nagyobb arányban lehessen  helyben gyűjteni és hasznosítani.  A vízáteresztő burkolatok és a növénykazetták segítenek az esővíz helyi szikkasztásában, és csökkentik a csatornahálózat leterheltségét. Azzal, hogy nem maradnak pocsolyák az esőzések után, vagy nem zubog ki a csapadékvíz a túltelített csatornákból, Az emberek jól érzik magukat indikátor pontszáma is emelkedett, 20-ról 80-ra, hiszen a környezet ápolt, karbantartott, a közlekedés során nem ütközünk akadályokba.

A módszertan kiegészítése a gyakorlati tapasztalatokkal, megfigyelésekkel

Egy közterület egészségességét leginkább az azt használó embereken mérhetjük le. Minél több és minél különbözőbb ember, minél többféle tevékenységre tudja használni a területet, annál inkább elmondhatjuk, hogy az megfelel az Egészséges utcák kritériumainak.  Ezt a mindennapok során, a gyakorlatban figyelhetjük meg, és ezekkel a gyakorlati tapasztalatokkal mindenképpen érdemes kiegészíteni az értékelési rendszer révén szerzett kvantitatív eredményeinket.

Hogyan lehetne még javítani az Egészséges utcák mutatóin fizikai beavatkozások nélkül?

A gépjármű forgalom megengedett legnagyobb sebessége még mindig 50 km/óra a kerület utcáiban. Azonban nagyon sok szempont esetében akkor kaphatunk magasabb pontszámot az értékelés során, ha a sebesség felső határa 30 vagy 20 km/órára csökken. Ha sebességkorlátozást vezetnének be a kerület utcáiban, akkor még magasabb értéket érne el a vizsgált terület.